آموزشی و وبلاگ

تعویض روغن استاتیک | دستگاه ساکشن گیربکس ATF | تیسر

تعویض روغن استاتیک | دستگاه ساکشن گیربکس ATF | تیسر

تعویض روغن استاتیک: شامل تخلیه روغن از سامپ و مقدار کمی از آن است که توسط نیروی جاذبه از سیستم به پایین جریان می یابد. روغن باقیمانده در کلاچ ها، پمپ، رادیاتور، شیلنگ ها و مبدل رسوب می کند. در عمل به این معنی است که با روش استاتیک بسته به نوع گیربکس، امکان تعویض 40 تا 60 درصد روغن گیربکس وجود دارد.

تعویض روغن استاتیک | دستگاه ساکشن گیربکس ATF | تیسر

با استفاده از روش استاتیک، کل روغن را جایگزین نمی کنیم، بلکه روغن قدیمی  مصرف شده را با روغن جدید مخلوط می کنیم.

چنین تعویضی می تواند در مورد تغییر منظم روغن از محصولات جدید هر 30-60 هزار کیلومتر موثر باشد. با تغییر استاتیک، باید مطمئن شوید که چه روغنی در جعبه دنده وجود دارد.

ساکشن گیربکس ATF

مخلوط کردن روغن ها با پارامترهای مختلف ممکن است به آن آسیب برساند یا کیفیت عملکرد گیربکس را بدتر کند. تعویض دینامیک روغن – شامل اتصال به مدار روغن گیربکس اتوماتیک با ساکشن روغن است.

فرآیند تعویض با روشن شدن موتور انجام می شود.دستگاه تعویض روغن یا ساکشن ، روغن  مصرف شده پمپ شده توسط پمپ روغن گیربکس را دریافت می کند، آن را وزن می کند و در عین حال به طور خودکار همان مقدار روغن تازه را تغذیه می کند.

دستگاه ساکشن روغن

در طول فرآیند تغییر دینامیکی با ساکشن روغن ، سطح روغن صحیح را همیشه حفظ می کنیم. روش دینامیکی اجازه می دهد تا 100٪ روغن موجود در گیربکس را جایگزین کنید

و به کل سیستم اجازه می دهد تا با مواد شوینده شستشو شود تا از رسوبات باقی مانده خلاص شود. اگر قصد خرید ساکشن روغن را دارید می توانیم آن را به صورت حضوری یا آنلاین از فروشگاه های مختلف تهیه کنید.

دستگاه ساکشن روغن موتور برقی

تعویض روغن  استاتیک در مقابل تعویض دینامیک روغن

گیربکس اتوماتیک یکی از پیچیده ترین عناصر یک خودروی مدرن است. کارکرد صحیح و سرویس گیربکس اگر بخواهیم کارکرد طولانی و بدون دردسر آن را داشته باشیم ضروری است.

کیفیت روغن در اینجا از اهمیت تعیین کننده ای برخوردار است.  ATF همچنین به عنوان یک رسانه انتقال انرژی در سیلندرها و مبدل های هیدرولیک عمل می کند. سایش سریع و از دست دادن عملکرد روغن ATF می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

استفاده نادرست از گیربکس، رانندگی در کوهستان، رانندگی با قفسه سقف بارگیری شده و خودروی بسته به سقف، یدک کشی تریلر.

بار حرارتی و مکانیکی بیش از حد روی گیربکس، به عنوان مثال ناشی از رانندگی سریع در بزرگراه یا رانندگی ورزشی.

در نتیجه آلودگی روغن ATF با محصولات سایش ناشی از عملکرد عناصر اصطکاک گیربکس.

در اثر تخریب روغن، خواص آن تغییر می کند: ویسکوزیته، خاصیت روان کنندگی، خاصیت شستشو و … کاهش می یابد در نتیجه سایش گیربکس تسریع می شود.

توصیه های تولیدکنندگان در مقابل تعویض روغن با ساکشن روغن

برخی از خودروسازان اطلاعات “تعویض روغن” را در توصیه های خدمات خود ارائه می دهند. حذف تغییر روغن ATF در توصیه های خدمات اغلب ناشی از رویکرد تولید کنندگان به گیربکس های اتوماتیک است، مشابه قطعه ای که در معرض سایش استاندارد قرار دارد، که باید در مسافت پیموده شده در حدود 150-200 هزار کیلومتر جایگزین شود.

روغن گیربکس را چند بار باید عوض کنم؟

یک شرکت با سابقه ۲۵ ساله در کیتهدتعمیر گیر بکس اتوماتیک در مورد تعویض روغن گیربکس توصیه های زیر را دارد.

در ماشین های اتوماتیک کلاسیک AT (گیربکس اتوماتیک) – تعویض روغن هر 60 هزار کیلومتر (بسته به روش کار) ، گیربکس بسیار محبوب مبتنی بر چرخ دنده های سیاره ای و مبدل گشتاور کنترل گیربکس

وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد. مدل های قدیمی تر هیچ الکترونیکی نداشتند، به اصطلاح جدیدتر مکاترونیک، مجهز به شیرهای هیدرولیک و الکتریکی و کنترلرهای الکترونیکی است.

در گیربکس های CVT (گیربکس متغیر پیوسته) – تعویض روغن هر 30 هزار کیلومتر (بسته به روش کار) باید انجام بگیرید، این گیربکس  با عدم وجود نسبت های قابل تنظیم خود را از سایر انتقال ها متمایز می کند. ضریب دنده با استفاده از هیدرولیک و انتقال تسمه تغییر می کند.

ساکشن روغن موتور برقی | دستگاه ساکشن تعویض روغن | تیسر

قطرهایی که تسمه یا زنجیر روی آن نورد می شود تغییر می کند. این نوع گیربکس بیشتر در اتومبیل های شهری نصب می شود (برای اتومبیل های اسپورت مناسب نیست) .

نتیجه گیری

مصرف روغن و از دست دادن پارامترهای صحیح منجر به بدتر شدن عملکرد گیربکس می شود که فرسودگی آن را تسریع کرده و کیفیت سفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین عملکرد صحیح و سرویس گیربکس اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

آزمایش های انجام شده توسط شرکت های مختلف به وضوح اثربخشی تعویض دینامیکی با ساکشن روغن را نشان می دهد و بنابراین این روش را به عنوان بهترین روش برای سرویس روغن گیربکس اتوماتیک نشان می دهد. اگر قصد خرید ساکشن روغن را دارید ، به فروشگاه ما اعتماد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *