ساکشن گیربکس اتومات: تعویض روغن در گیربکس اتومات با روش مشابه برای گیربکس دستی یا موتور خودرو متفاوت است.

در ماشین های اتومات به دلیل پیچیدگی سیستم گیربکس تعویض روغن باید به یک دستگاه به نام ساکشن انجام بگیرد . ویژگی این نوع تعمیر و نگهداری در این واقعیت نهفته است که ویژگی های طراحی گیربکس اتومات اجازه نمی دهد مواد زائد به سادگی با باز کردن پیچ تخلیه میل لنگ کاملاً تخلیه شوند.

ساکشن گیربکس اتومات | ساکشن اتوماتیک چیست | گوهرتراش گیتی

در شرایط مختلف، مایع روان کننده (ATF) در گیربکس اتوماتیک به طور کامل یا جزئی تغییر می کند.

از این رو  تعویض روغن در ماشین های اتوماتیک کار تخصصی است که باید توسط ابزار خاصی به نام ساکشن یا دستگاه تعویض روغن گیربکس انجام بگیرد.

گوهرتراش گیتی

چه زمانی  تعویض روغن می تواند به گیربکس اتومات آسیب برساند

گیربکس اتوماتیک به گونه ای طراحی شده است که گاهی اوقات با تعویض روانکار می توان به عملکرد آن آسیب وارد کرد.

این به این دلیل است که در حین کار گیربکس اتوماتیک، محصولات سایش قطعاتی که در تماس هستند در حفره های آن تشکیل می شود.

براده های فلزی به مرور زمان جمع می شوند و بر روی سطوح داخلی دستگاه می نشینند. در مقایسه با روغن کارکرده، روغن جدید این گونه رسوبات را به طور فعال تر شسته و به زودی در بدنه سوپاپ ختم می شود و باعث گرفتگی می شود.

در منطقه چنین خطری جعبه هایی از خودروهای با مسافت پیموده شده بالا قرار دارند که روغن آنها هرگز تغییر نکرده است (یا برای مدت طولانی انجام شده است).

بنابراین، به روز رسانی روان کننده در گیربکس اتوماتیک باید با دقت انجام شود و روشی را انتخاب کنید که برای یک مورد خاص مناسب تر است.

بهتر است به متخصصان این کار که دارای ابزار مخصوص هستند مراجعه کنید.

در کارگاه های مکانیکی تخصصی ابزاری به نام ساکشن گیر بکس وجود دارد که تعویض روغن خودرو گران قیمت شما را بدون هیچگونه آسیبی تعویض می کنند.

تعویض جزئی روغن با ساکشن گیربکس اتومات

ایمن ترین راه برای تعویض روغن جعبه، جزئی است، زمانی که مایع به اندازه ای که می تواند

توسط گرانش تخلیه شود، بدون استفاده از وسایل فنی خاص به روز شود.

این روش می تواند ملایم یا معمولی باشد.

خرید ساکشن گیربکس | قیمت ساکشن ATF | گوهر تراش گیتیدر این حالت بدون برداشتن تشت و نصب فیلتر جدید، روان کننده تعویض می شود.

2-3 لیتر روغن از میل لنگ تخلیه می شود و پس از آن حجم مایع مورد نیاز به سیستم اضافه می شود.

پس از رانندگی حدود 1000 کیلومتر با ماشین، این روش تکرار می شود.

این گزینه برای دارندگان وسایل نقلیه با مسافت پیموده شده که اطلاعات دقیقی در مورد زمان تعویض قبلی ندارند توصیه می شود.

اگر گیربکس اتوماتیک شروع به نشان دادن علائم سایش یا خرابی بیش از حد کرد، بهتر است روغن را به روشی ملایم تعویض کنید.

اگر راننده مطمئن باشد که همه چیز با جعبه درست است، به روز رسانی جزئی به رایج ترین روش  یعنی  با برداشتن تابه و تغییر فیلتر انجام می‌شود .

به این ترتیب می توان حدود 5 لیتر زباله را تخلیه کرد، سپس روغن با ساکشن گیربکس به سیستم اضافه می شود.

بهتر است چنین جایگزینی را پس از دو بار کم مصرف انجام دهید:

روان کننده کاملاً تجدید می شود و جعبه عمر بیشتری خواهد داشت.

تعویض کامل روغن  با ساکشن گیربکس اتومات

تجدید کامل مایع انتقال در یک سرویس خودرو با استفاده از یک نصب ویژه انجام می شود که به خطوط سیستم هیدرولیک گیربکس اتوماتیک متصل می شود.

روغن تحت فشار در حال تعویض به زور از جعبه خارج می شود و به جای آن یک روان کننده جدید به سیستم عرضه می شود.

کل روش در یک جلسه انجام می شود و بهتر است از آن برای اتومبیل هایی با مسافت پیموده شده تا 100 هزار کیلومتر استفاده شود.

واقعیت این است که در طی یک جایگزینی کامل، کل رسوب به شکل بقایای فلزی کوچک می تواند بالا بیاید و بدنه شیر و شیر برقی را مسدود کند.

با تماس با یکی از خدمات مجاز مجهز به تجهیزات مدرن مانند  ساکشن گیر بکس می توانید

از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. برای جایگزینی، بهتر است روغن با کیفیتی را از یک سازنده مورد اعتماد انتخاب کنید.

مزایا و معایب تعویض کامل و جزئی ATF

مزایای تجدید جزئی مایع روان کننده در گیربکس های اتوماتیک شامل توانایی انجام این روش به تنهایی،

بدون استفاده از تجهیزات خاص و با حداقل هزینه است.

معایب این روش طولانی بودن زمان است، زمانی که عملیات باید چندین بار تکرار شود

و حجم کل روغنی که باید پر شود بیش از ظرفیت جعبه است.

مزایای جایگزینی کامل بهبود ملموس تر در عملکرد گیربکس اتوماتیک،

حذف زباله از سیستم و کاهش مصرف سوخت است.

از معایب این روش می توان به هزینه بیشتر خدمات و محدود اشاره کرد.